Slik fungerer søkemotorer

For oss brukere er en søkemotor et nettsted som leter frem informasjon fra Internett, og rangerer treffene etter hva den oppfatter som mest relevant etter det søk som er gjort. Men hvordan finner egentlig søkemotorene frem til innholdet?

De mest populære søkemotorene i Norge er er Google, Bing, og Yahoo, med førstnevnte som den klart mest utbredte. Søkemotorene er under stadig utvikling og er ulikt utformet, men alle har tre ting felles

1. Søkemotoren finner informasjon på Internett (kravling)
2. Søkemotoren sorterer og rangerer resultatene (indeksering)
3. Søkemotoren tilbyr sine informasjon basert på søket brukerne gjør (søkeresultat)

Kravling etter informasjon

Når søkemotorene finner ut hva Internett har å tilby skjer det gjennom bruk av søkeroboter. Deres oppgave er å gjennomsøke Internett og hente inn informasjon fra milliarder av nettsteder. Søkemotorens roboter skanner all informasjonen de kommer over, både i koden og selve innholdet på en nettside, samtidig som de identifiserer eventuelle lenker, og følger lenkene videre.

Indeksering av informasjon

Når søkeroboten har funnet informasjonen blir den indeksert. Søkemotorene har en egen database med nettsider de tidligere har besøkt, og som de besøker igjen etter en viss tid. Søkemotorenes indeks kan sammenlignes med indeksen til et bibliotek, som lister opp informasjon om alle bøkene du kan låne på biblioteket. Men i stedet for bøker, lister søkemotorens indeks opp alle nettsidene som den har kjennskap til.

Presentasjon av søkeresultat

Når informasjonen er indeksert, kan vi brukere søke gjennom indeksen og finne informasjonen vi trenger. Søkene vi brukere gjør i søkemotoren, utløser komplekse algoritmer som vurderer intensjon og kontekst til søket ditt, samt relevansen av indekserte nettsider, kvaliteten på innholdet i nettsidene, og ikke minst funksjonaliteten til nettsidene. Det er dette som gjør at søkemotoren kan finne frem de mest relevante resultatene sortert etter antatt verdi