SEO for podkast

Podkasting kan være god markedsføring for din merkevare, men du må også markedsføre podkasten. Og selv om distribusjon på flere plattformer og deling av mikroinnhold på sosiale medier er gode strategier, bør også søkemotoroptimalisering være en del av markedsføringsplanen. Podkasten din kan enkelt få flere lyttere hvis du tar deg tid til å gjøre grunnleggende SEO.

Populariteten til podkaster har aldri vært større. Podkasting har blitt noe mer enn en sekundæraktivitet mens du kjører bil eller sitter på toget på vei til jobben. Stadig flere lytter til podkast for å lære om et tema. Det gjør podkasting til en verdifull kanal for deling av ekspertise på samme måte som å skrive artikler og lage video.

I motsetning til tradisjonell blogging hvor du har en dedikert plass til innholdet ditt, får lytterne tilgang til podkaster via en tredjeparts streamingtjeneste eller podkastkatalog. Disse tjenestene har imidlertid ofte tusenvis av andre podkaster i nettverket, noe som gjør det er lett å drukne i mengden. Uavhengig om du allerede har eller skal starte en podkast, så bør du derfor ha en plan for å markedsføre podkasten. Alt for mange laster opp en uredigert podkastepisode og forventer at lytterne skal strømme til. Men hvordan får du egentlig flere lyttere til din podkast?

Det er selvsagt viktig å distribuere podkasten på flere podkast-apper. Desto flere plattformer podkasten ligger på jo bedre rekkevidde får den. En oppføring i de mest annerkjente podkastkatalogene som Apple Podkasts eller Spotify er en god start for å få flere abonnenter på. Men for de aller fleste podkasterne er ikke denne strategien tilstrekkelig, og da kan det være lurt å tenke på Google sin søkemotor som en egen podkastplattform.

Hvordan søkemotoroptimalisere podkaster?

Google annonserte i 2019 at de ville begynne å indeksere podkaster og gjøre dem spillbare i sitt organiske søkeresultat. Google hadde registrert at stadig flere lyttet til podkaster, og de ønsket naturlig nok at folk fortsatt skulle bruke Google selv om informasjonen ble gitt gjennom lydfilder. Og i dag er Google i stand til transkribere lyd automatisk på samme måte som de gjør med video på YouTube.

Når du lansere en podkast må du velge en vertsleverandør for podkasten. Eksempler på dette er Castos, Sounder.fm og Anchor. På disse plattformene har du en side for din podkast. Men selv om det er viktig å skriv inn informasjon her i forhold til det interne søket på eksempelvis Spotify, hjelper det lite i forhold til din synlighet på Google. For å ta SEO på alvor må du sørge for at du eier dine egne data. Med andre ord så vil ikke det å lage en podkast og legge den ut på Spotify gi deg masse trafikk fra Google sitt organiske søk. Skal dine podkastepisoder være godt synlige i Google sitt søkeresultat, må du i tilegg ha en egen nettside om podkasten der du skriver om podkasten generelt, og ikke minst de enkelte episodene spesielt.

Transkriber podkasten

Søkemotoroptimalisering av podkaster overlapper i stor grad med generell SEO-praksis. Likevel er det noen tips som er spesielt for podkast-SEO. Transkribering av lyd er et godt eksempel på dette. Transkribering betyr å gjøre verbal tale fra podkasten til tekst. Det vil si at du laster opp lydfilen til et program, som igjen kan brukes til å lage en bloggpost om din podkastepisode. Det vil si komplett ord for ord lyd-transkribisjon av alt som blir sagt i podkastepisoden. Dette er en enkel måte å få mye skrevet innhold for nettsiden, noe som Google elsker.

Det er flere grunner til at dette er viktig. Det gjør episodene dine mer tilgjengelige ettersom hjelper Google med å gjennomsøke og indeksere podkastene dine raskere. En transkripsjon av episoden din kan hjelpe søkemotorer med å forstå hva podkasten din handler om. Transkribering av lydfiler gir Google noe å indeksere og rangere, noe som er bra for synligheten til din podkast. Transkribering av podkasten gjør også episodene dine mer tilgjengelige for folk som er døve, noe som er god universell utforming.

Selv om Google først nylig har begynt å transkribere podkaster automatisk, er det ennå ikke perfekt. Noen vertsleverandører tilbyr også automatisk transkribering av podkasten. Samtidig finnes det flere programmer for dette formålet. Med betalte løsninger som Rev og Temi trenger du bare å laste opp lydfilen. Du kan imidlertid også bruke mer kjente programmer som Microsoft 365 og Google Docs til dette formålet.

Lag også tradisjonelle bloggposter

Det er imidlertid ikke nok å poste transkribisjoner av podkastepisodene hvis du ønsker å være synlig i Google sitt organiske søkeresultat. Google tar folks tidsbruk veldig seriøst, og folk flest ønsker ikke å lese ord for ord intervju fra en podkast. Det er også grunnen til at du ikke ser slike transkribsjoner på toppen av Google sitt søkeresultat. Det er svært få som leser dem, og dette vet Google. Transkribering er først og fremst noe du gjør i forhold til Google sin indeksering. Du forteller Google hva podkasten handler om.

Selv om Google har gjort en innsats for å inkludere multimediafiler som podcaster og YouTube-videoer i sitt organiske søkeresultat, så er realiteten at de fleste søkeresultatene fremdeles prioriterer skrevet innhold. Du kan derfor i langt større grad optimalisere for søk når du har din egen nettside om podkasten. Og her gjelder de samme prinsippen for podkast-SEO som for eksempel blogging. Du må gjøre en søkeordanalyse og effektiv innholdsoptimalisering. Dette kan høres krevende ut, men gode rutiner på dette området vil være en langsiktig innvestering.

Lager du en god oppsummerende bloggpost med relevante søkeord om hver podkastepisode, så vil både din lesevennlighet og synlighet bli mye bedre. Og det er nettopp her at mange podkastere svikter. En god tittel og en beskrivende tekst er utvidete muligheter for å øke synligheten for din podkast på relevante søkeord. Dette inkluderer relevant informasjon om innholdet, gjesten, verten og eventuelle lenker til relevante ressurser.

Selv om det er viktig nok å optimalisere selve podkasten og den overordnede beskrivelsen av den, er det enda viktigere å optimalisere hver enkelt episode. Det er her du finner de gode presise søkeordene. Velg derfor spesifikke søkeord for hver episode, og bak de naturlig inn i tittelen og beskrivelsen. Besrivelsen av podkasten bør bestå av 600-900 karakterer. Søkeord vil her si ord som forteller hva podkastepisoden handler om. Jo tidligere i besrivelsen – jo bedre. Disse søkeordene bør selvsagt finnes både i podkasten og på selve nettsiden. Inkluder gjerne et bilde, kulepunkter og lenker i teksten hvis det er naturlig. Glem heller ikke at et eventuelt bilde bør optimaliseres med relevante søkeord i filnavn og bildepeskrivelse.

Bruk sosiale medier for å promotere podkasten

Internett sin jungeltelegraf sosiale medier kan også være en fin måte å øke din organiske synlighet på. Google og sosiale medier går hånd i hånd fordi Google er flinke til å fange opp signaler fra plattformer som Facebook, og Linkedin. Lenker til din podkast gjennom sosiale medier gir legitimitet og utbredelse. Samtidig er anmeldelser og rangereinger noe som antyder for Google at du har aktuell autoritet, troverdige meninger og at du er en person til å stole på. Alt dette kan gjøre underverker for din organiske synlighet. Få derfor andre til å snakke om podkasten på blogger og andre nettsider, sosiale medier og ikke minst andre podkaster. Har du en gjest på din podkast bør du sørge for at han deler podkasten i sine kanaler. Du kan også be lytterne om å dele lenken hvis de liker en bestemt episode. Oppfordre gjerne også lytterne dine til å legge igjen anmeldelser og vurderinger på plattformer som Apple Podkasts og Spotify. Mange positive tilbakemeldinger kan føre til flere lyttere og nedlastinger, noe som igjen kan bidra til å forbedre din podkast sin rangering i Google.

Gjør podcasten til et YouTube Show

Videotjenesten YouTube er ikke bare eid av Google, men er også den nest største søkemotoren på Internett. Og du har kanskje allerede registret at YouTube videoer kommer stadig høyere opp på Google sitt organiske søkeresultat. En av grunnene til dette er at YouTube er også en av de mest populære måtene å lytte til podkast på. Hvis du har ressursene til å gjøre podkasten din til et YouTube Show kan det øke din organiske synlighet betydelig. En video som ligger på Youtube er også noe som lett kan kopieres inn i en bloggpost på din nettside. Det å ta opp video, gjøre lett redigering og publisere det på YouTube med innholdsoptimalisert tittel, besrivelse, bilde og tags er imidlertid kun noe som anbefales hvis du har ressursene til det. Det å legge ut podkasten på YouTube dobler jobben, men er du på plattformen allerede, bør du satse på YouTube SEO.

Lag alltid godt innhold

Uavhengig om du spiller inn podkaster, skriver bloggposter eller lager videoer, er det viktigste at du lager godt og unikt innhold. Og selv om det er dette både brukerne og Google er opptatt av, så er det her de fleste podkasterne svikter. Har du imidlertid en podkast med godt innhold og tilhørende nettsted som du har søkemotoroptimalisert, vil du oppleve at du får stadig mer autoritet og bedre ranking i Google sin algoritme, og etter hvert økende trafikk fra Google sitt organiske søk. Dette vil til syvende og sist gi både flere lyttere og abonnenter til din podkast, noe som igjen vil gi økt fokus på din merkevare.