Hvordan gjøre søkeordanalyse

Er du grundig i arbeidet med å finne de riktige søkeordene og søkefrasene, kan du skille deg ut i mengden, og gjøre det enda bedre enn de konkurrentene som kjemper om de samme ordene. Slurver du imidlertid på dette punktet, kaster du bort masse tid og ressurser på det senere SEO-arbeidet ditt.

En god SEO-strategi begynner med en grundig søkeordanalyse. En søkeordsanalyse vil si at du finner relevante søkeord som skaper verdifull trafikk til nettstedet ditt via Google og andre søkemotorer. Begynn derfor med deg selv og din bedrift når du skal finne dine søkeord. Hva er dine viktigste tjenester eller produkter? Et godt søkeord bør kunne leve opp til det virksomheten din kan tilby. Dette sikrer at trafikken blir relevant for nettsiden din. Og selv om alle som driver en egen nettside vet hvilke varer eller tjenester de tilbyr, og har derfor en ide om hvilke søkeord det kan være snakk om. Er det her viktig og ikke fokusere på sine egne fagtermer eller forutinntatte holdninger, men heller prøve å forstå målgruppens språk, søkeadferd og ordene de bruker.

Fokuser på søkefraser

Søkemotorenes algoritmer blir stadig mer avansert, noe som også gjør at de kan gi relevante treff på flere ord. Dette har medført at det har blitt mer vanlig å skrive hele setninger ved søk, ofte i form av et spørsmål. Dette gjelder ikke minst de yngre brukerne. «Den lange halen» er en teori som illustrerer at det er langt mindre konkurranse i den «lange halen» av søkeord (søkefraser som består av tre, fire eller flere søkeord), og at det er mindre ressurskrevende å skaffe seg relevante besøk på nettsiden ved å fokusere på søkefraser fremfor søkeord. Derfor bør også du fokusere på søkefraser istedenfor ett enkelt ord. Da unngår du å velge søkeord det er veldig stor konkurranse.

Søkeordanalyse med Google keywordplanner

De beste søkeordene finner du gjennom en god søkeordsanalyse, og det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg med å finne hvilke søkeord som er best for deg og din virksomhet. Noen av disse verktøyene må du imidlertid betale for. Eksempler på dette er Ahrefs, Moz og SEMRush. Samtidig finnes det en rekke gratis verktøy som Keywoord Tool, Ubersuggest og Answer the Public. Likevel er ikke disse verktøyene nødvendig for de aller fleste av oss. Google har ca 95 prosent av alle søk i den vestlige verden, og flere av de nevnte verktøyene bruker Google sine data, og du kommer derfor langt med å bruke Google Keywordplanner.

Google keywordplanner er et verktøy som er gratis for alle. Alt du trenger er en Google Ads-konto. Selv om hovedformålet for Google keywordplanner er PPC-annonser, trenger du ikke å kjøpe annonser for gjøre søkeordanalyse med dette verktøyet. Det eneste du ikke vil få tilgang til, er den eksakte månedlige søkevolumet for bestemte søkeord. Du vil fortsatt kunne se et gjennomsnittlig utvalg.

Med Google keywordplanner kan du:

  • Finne nye søkeord ved hjelp av ord, setninger, nettsteder og kategorier.
  • Oppdage søkevolumstrender og historiske data for forskjellige søkeord.
  • Se ytelsesprognoser for søkeord basert på budsjett- og gjennomsnittsbudspriser.
  • Begrense dine resultater basert på geografisk plassering, språk og datoperioder.
  • Filtrere dine resultater etter gjennomsnittlig månedlig søk, konkurransenivå, organiske visninger, annonsevisninger, foreslåtte bud og organisk gjennomsnittlig posisjon.

N.B: Noen av disse funksjonene er imidlertid bare tilgjengelige hvis du synkroniserer Google Ads-kontoen din med Google Analytics-kontoen din.

Google autofullfør og relaterte søk

Hvis du ønske å finne relevante søkefraser på en raskere måte enn å bruke Google keywordplanner, så kan det være et godt tips å bruke Google sin søkemotor, ved benytte deg av Google autofullfør eller Google sine relaterte søk. Google autofullfør er Google sine søkeforslag når du begynner å skrive i søkefeltet, mens Google sine relaterte søk finner du nederst på siden når du har gjort et søk i Google. Disse søkeforslagene er ikke tilfeldige, men er basert på det søkevolumet som blir gjort i Google.

Hent ut søkeord med Google Search Console

Hvis du ikke allerede har satt opp en Google Search Console-konto for nettstedet ditt, bør du gjøre dette nå. Google Search Console er i likhet med mange andre av Google sine verktøy gratis, og gir deg som sideadministrator først og fremst en teknisk hygienesjekk av nettsiden, men du kan samtidig også hente ut inntil 1000 søkeord som Google allerede kobler mot ditt nettsted.

Hold deg oppdatert med Google Søketrender

Et annet verktøy du kan bruke for å finne de riktige søkeordene, er Google Søketrender. Med dette verktøyet får du både innsikt i hva nordmenn og resten av verden søker mest på akkurat nå, og hva som var populært i fjor, samtidig som det gir deg muligheten til å sammenligne ett søkeord med et annet.