Lokal søkemotoroptimalisering

Lokal søkemotoroptimalisering er kostnadseffektiv markedsføring som er spesielt godt egnet for småbedrifter fordi det er kort vei fra søk til salg. Derfor bør en oppføring i Google Bedriftsprofil være en sentral del av strategien til alle bedrifter som ønsker å satse på lokal markedsføring.

Lokal søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å øke bedriftens synlighet blant potensielle kunder innenfor et begrenset geografisk område. Med innførelsen av lokal SEO har småbedrifter som restauranten på hjørnet fått større makt. Tidligere var det ofte de med mest ressurser som kapret toppplasseringene i Google, enten gjennom betalt søk eller organisk SEO. Med innføringen av lokal SEO kan bedrifter enkelt registrere seg hos Google og gjøre seg digitalt synlig sine respektive områder.

Hvordan fungerer lokale søk?

Lokal søkemotoroptimalisering har mange likheter med mer konvensjonell SEO. Forskjellen er at lokal SEO fokuserer på å optimalisere nettstedet slik at det synliggjøres for potensielle kunder som søker etter stedspesifikke tjenester eller produkter. Om du befinner deg i Oslo og søker etter «sushi», så vil trefflisten bære preg av å vise frem sushi-restauranter i nærheten. Men om du utfører samme søk i Trondheim, så vil trefflisten bære preg av de alternativene som finnes der.

I likhet med tradisjonell SEO så handler lokal søkemotoroptimalisering i stor grad om Google og hva de kan tilby. Google kan skille mellom et vanlig søk og et lokalt søk, og bruker en annen type algoritme for å returnere lokale søk. Lokal SEO er designet for å gjøre bedrifter og deres nettsider synlige for kunder i nærheten av der de befinner seg. Når noen utfører et lokalt søk, er det hovedsakelig tre faktorer Google tar hensyn til når det skal avgjøres hvilke nettsider som vises i søkeresultatet:

  • Relevans
  • Popularitet
  • Avstand

Nettstedets relevans

Selv om lokal søkemotoroptimalisering kan være et gunstig og en svært kostnadseffektiv markedsføringstrategi, så vil det gi bedre resultater i samspill med konvensjonell SEO. I likhet med tradisjonell søkemotoroptimalisering vil Google vurdere hvor godt innholdet på din nettside samsvarer med søket, og i den forbindelse er det viktig å ha foretatt en søkeordanalyse og utført effektiv innholdsoptimalisering.

Popularitet

Google vil også prioritere populære bedrifter i søketreffene sine. Et av de viktigste kriteriene Google ser på når de skal avgjøre hvilken lokal plassering du fortjener på et søkeord, er hvor godt kundene liker din bedrift. Denne rangeringen baserer seg på inngående lenker, anmeldelser og kommentarer.

Bedriftens avstand

Det punktet der lokal SEO skiller seg fra tradisjonell SEO er at geografisk plassering blir brukt som er rangeringskriterie. Google prioriterer nettsiden til ulike bedrifter basert på den fysiske avstand til kunden som søker. Desto nærmere bedriften er, desto bedre er det. Her tar Google utgangspunkt i adressen til bedriften du oppgir ved opprettelsen av konto hos Google Bedrift.

Registrer deg på Google Bedriftsprofil

Det er ingen hemmelighet at søkemotoroptimalisering i Norge handler om å tilfredsstille Google Over 90 prosent av alle søk som blir utført i Norge kommer fra Google. Hvis du eier en fysisk bedrift som betjener et geografisk begrenset område, enten det er en pizzarestaurant eller en frisørsalong, bør du satse på lokal søkemotoroptimalisering, og da er det en god start å registrere seg på Google Bedriftsprofil. Dette gjør du kostnadsfritt.

Det er enkelt å komme i gang med Google Bedriftsprofil, og man får raskt nytte av oppføringen. Bedriftsprofilen er tilrettelagt for at bedrifter kan styre hvilken informasjon de ønsker skal vises når noen søker etter dem. Du kan enkelt legge ut bilder og informasjon om din bedrift, og du vil også få tilgang til rapporter på hvor mange som ser oppføringene dine. Registreringen sikrer også at din bedrift fremkommer i søkeresultatene på Google og Google Maps, sammen med annen viktig informasjon som adresse, telefonnummer, åpningstider og bilder. Google bedriftsprofil tillater også kunder å anmelde din bedrift, noe som er som er viktig ettersom tredjepartsanmeldelser bidrar i stor grad til rangeringen din.

Tips til bruk av Google Bedriftsprofil

Når du har registrert og fylt ut en bedriftsprofil hos Google så er du allerede på godt vei til å forbedre din lokale synlighet. Men for å oppnå gode lokale SEO-resultater i et konkurranseutsatt marked så bør du også:

  • Passe på at navn, adresse, telefonnummer, åpningstider og nettadresse er i fullstendig samsvar med informasjonen på nettsiden. Sørg derfor for at din kontaktinformasjon er konsekvent på din nettside, i Google Bedrift og hos eventuelle tredjepartsoppføringer som Gule sider og 1881. Dette hjelper Google å forstå at det er den samme virksomheten.
  • Holde bedriftsprofilen oppdatert. Legg ut produkter, tilbud og informasjon i Google Bedriftsprofil på en jevnlig basis. Dette vil bidra til å styrke din posisjon i ditt lokale marked.
  • Huske å inkludere viktige søkeord i bedriftsbeskrivelsen. Informasjonen som dukker opp for lokale søkeresultater blir som regel hentet fra Google Bedriftsprofil.
  • Bruke gode og profesjonelle bilder og eventuelt video som hever det visuelle inntrykket av din bedrift
  • Huske å påminne kunder om å anmelde bedriften. Det er samtidig viktig at du svarer på besøkendes kommentarer og anmeldelser. Dersom noen legger igjen en negativ kommentar, bør du besvare kommentaren for å vise forståelse overfor kunden, samtidig som du finner en løsning for å gjøre kunden fornøyd. Nå bedriften blir mer populær vil den også bli mer synlig på nett.

Størst konkurranse i større byer

Hvor raskt du får resultater fra en oppføring i Google Bedriftsprofil avhenger av den lokale konkurransen. Dette er naturligvis vanskeligere hvis man bor på større steder med mange konkurrenter. I internasjonale millionbyer er lokal søkemotoroptimalisering et viktig fagfelt. I Norge er det primært de fem største byene hvor det er mest konkurranse innenfor lokal SEO. Normalt er det tre bedrifter som dukker opp i det lokale resultatet, og har du få konkurrenter er du raskt garantert en god lokal synlighet. Derfor vil de som driver bedrifter i norske småbyer komme langt med små grep som å registrere seg hos Google Bedriftsprofil. Uansett bør lokal søkemotoroptimalisering være en prioritering hos alle fysiske bedrifter som betjener et avgrenset geografisk område.

Author