Det hjelper ikke med godt innhold på nettsiden din hvis ikke siden er søkemotorvennlig i sin tekniske oppbygging. Et godt teknisk SEO-arbeid er ikke bare en faktor for å bli synlig i søkeresultatet, men selve grunnmuren i all søkemotoroptimalisering.
Selv om det finnes mange ulike rangeringsfaktorerer innenfor SEO, har man tradisjonelt delt opp søkemotoroptimalisering i tre ulike områder:
- Teknisk SEO
- Innholdsoptimalisering
- Lenkebygging
For at ditt nettsted skal bli synlig på nett, må du optimalisere alle tre områdene. Det hjelper ikke å ha mye godt innhold på nettsiden hvis den er full av tekniske feil. På samme måte har godt innhold lite å si hvis nettsiden ikke har noen form for autoritet, noe man får gjennom lenkebygging. Likevel er det å jobbe med teknisk søkemotoroptimalisering vesentlig annerledes enn innholdsoptimalisering og lenkebygging. Arbeidet med teknisk SEO er først og fremst knyttet opp mot leverandøren av publiseringssystemet og den tekniske løsningen, mens innholdsoptimalisering og lenkebygging er forbundet med innholdsleverandører og kreative mediebyråer.
Hva er teknisk søkemotoroptimalisering?
Teknisk SEO legger fundamentet for hvordan ditt nettsted kan realisere sitt potensial og skalere i fremtiden. Det handler om teknologi, kode og arkitektur. Hvordan man skal hjelpe søkemotorene med å få tilgang, lese, forstå og indeksere nettsiden din på en effektiv og korrekt måte. Samtidig handler det også om å forbedre hastighet på nettsiden, mobil kompatibilitet og sikkerhet. Teknisk søkemotoroptimalisering er med andre ord ett sett av hygienefaktorer som er vesentlig å ha på plass for å kunne rangere i søkeresultatet. Når du gjør dette riktig fjerner du hindre for søkemotorene som begrenser hvor godt innholdet ditt blir synlig i søkemotorer som Google og Bing.
Indeksering av innhold
For å rangere høyt er det viktig at søkemotorene forstår innholdet ditt og kan indeksere det korrekt. At nettsidene dine blir lest er en forutsetning for indeksering, mens indeksering er igjen en forutsetning for rangering. Hvis det er feil i koden eller den har en ulogisk oppbygging, vil kanskje ikke søkemotorene forstå alt. Eksempelvis har det siden 2014 har det være anbefalt å bruke html5 elementene <main>, <section>, <article>, <header>, <footer>, <aside> og <nav>. Disse elementene gjør det enklere for en søkemotor å lese og forstå innholdet på nettstedet ditt.
For å sjekke om nettsiden din er indeksert i google, kan du skrive «site:ditt-domene» i søkevinduet. Da ser du hvilke URL-er på domenet ditt som er indeksert i den aktuelle søkemotoren.
Sørg for en ryddig og logisk sidestruktur
Sidestruktur er noe av det aller viktigste i forhold til teknisk SEO. Nettsiden bør ha en logisk og intuitiv oppbygning – både for besøkende og søkerobotene. Dette er først og fremst en strukturering av undersider og kategorier på en logisk måte slik at søkemotorene kan på best mulig måte forstå hvor noe ligger. Når innholder ligger plassert riktig så viderefører man kategorirelevanse til undersidene eller produktene i kategorien. Ved å ha en ryddig og logisk sidestruktur oppnår man bedre og flere rangeringer i søkemotorene.
Oppdater «sitemap.xml» og «robots.txt»
Hvis nettsiden din skal bli lest, er det viktig å legge til rette for at disse robotene enkelt og effektivt får en oversikt over siden. Sitemap.xml-filen er et nettkart som viser den overordnede url-strukturen for nettsiden, og gjør det enklere for søkemotorenes roboter å finne frem og indeksere de ulike sidene. Sitemap inneholder også annen nødvendig informasjon som hvor ofte sidene oppdateres, siste oppdatering og viktighetsgrad av den spesifikke URL-en. Fra et SEO-ståsted er det spesielt viktig med et godt sitemap hvis du driver en nettbutikk med tusenvis av sider. Da vil en XML-sitemap gjøre det mye enklere for søkemotorenes roboter å finne frem, og du er sikker på at nettsiden din blir vurdert og rangert. Nettsiden xml-sitemaps.com lar deg helt gratis generere sitemaps med opptil 500 sider.
Robots.txt filen spesifiserer hvilke landingssider vi ønsker at Google skal indeksere og ikke. Er du usikker på om du har disse filene riktig på din nettside? På de fleste websider kan du sjekke dette ved å skrive hjemmeside URL/robots.txt bak domenet på nettsiden du ønsker å undersøke.
Hastighet på nettside
Når søkemotorene rangerer nettsiden din er det ikke bare selve innholdet som vurderes, men også hvor lang tid det tar å laste inn innholdet. Det å forbedre hastigheten på nettsider er en av de vanligste jobbene som må gjøres ved teknisk søkemotoroptimalisering. Hvis nettsiden laster tregt, er dårlig strukturert og er vanskelig å navigere gjennom, vil du rangere dårlig uansett hvor bra innhold du har. Tar det for lang tid å laste inn en nettside øker også sjansen for at brukeren returnerer til søkefeltet og velger et av de andre søkeresultatene. Google vil da plassere deg litt lengre ned på søkeresultatet. Dette er en av måleenhetene som Google har utviklet for at brukerne selv skal bestemme hvilke nettsider som skal ligge høyt i søkeresultatet.
Det kan være mange grunner til at nettsiden laster tregt. Kanskje tilbyr ikke din «host» konkuransedyktig hastighet, eller så har du ikke komprimert bildene på siden. En annen grunn kan være manglende caching på nettsiden din. Caching gjør at siden lastes ned lokalt hos brukeren inntil nettsiden blir oppdatert. Dette forbedrer hastighet ved høy trafikk. Er du usikker på hvor rask nettsiden din er kan du teste kan du teste dette på PageSpeed Insights.
Har du installert SSL-sertifikat og HTTPS?
Enhver nettside bør ha installert et SSL-sertifikat for å sikre at innholdet på siden er kryptert. Allerede i 2014 skrev Google at kryptering av nettsider har blitt en viktig prioritet for selskapet. I den forbindelse ble det også sagt av nettsteder med SSL (Secure Sockets Layer) er blitt en rangeringsfaktor i deres søkemotor. Google «straffer» også nettsteder som ikke krypterer overføringen av sensitive data som for eksempel passord. Brukeren vil i slike tilfeller bli gjort oppmerksom på at den aktuelle nettsiden ikke er sikker.
Du kan enkelt kontrollere om du har SSL-sertifikat ved å laste inn nettsiden og sjekke ved side av domenenavnet i adressefeltet øverst på siden. Sider som er sertifisert har en hengelås der, i tillegg til at den utvidede URL’en bruker HTTPS i stede for bare HTTP.
Er siden din mobilvennlig?
Etter at Google byttet til mobile-first indeksering i 2019 har det vært økt fokus på mobilvennlige sider. Bakgrunnen for dette er at stadig flere bruker mobilen når de surfer på nett. Målet er at en nettside skal se like bra ut, og vise det samme innholdet med den samme funksjonaliteten på mobil og desktop. Hvis nettstedet ditt ikke er tilpasset denne utviklingen, kan du miste gode rangeringer og mye trafikk fra søk på mobiltelefoner. På grunn av dette er det viktigere enn noen gang å sikre at nettstedet ditt har mobilvennlige sider ettersom dette direkte påvirker både organisk synlighet og brukervennlighet. Nettsiden Googles Mobile-Friendly-Test gir deg en indikasjon på om den mobile versjonen av nettsiden din er optimalisert for mobil brukervennlighet.
Unngå duplisering med riktig bruk av canonical tags
En bestemt side under ett domene kan eksistere i form av mange ulike URL-er. Når søkemotorene gjennomsøker sidene dine vil den følge lenker og filtervalg automatisk, og du rissikerer at søkemotorene indekserer mange versjoner av samme side, noe som igjen kompliserer prosessen med å hente frem riktig side til et bestemt søk. Hvis nettsiden din har flere sider som inneholder eksakt samme innehold kan dette potensielt skade din organiske synlighet. Søkemotorene vil ha utfordring med å vite hvilke av sidene de skal prioritere og kan velge å indeksere flere av sidene, noe som igjen kan medføre at sidene ender opp med å konkurrere mot hverandre om rangeringene i søkeresultatet. Og det er lite trolig at du oppnår det potensiale som skal til for å rangere høyt i Google. Det er ofte nettbutikker som sliter med duplikatinnhold, noe som medfører at ikke alle produktene i nettbutikken blir gjennomsøkt av Google og dermed ikke oppnår rangeringer. En canonical tag er et HTML-element som finnes i kildekoden på nettsiden og som hjelper deg å hindre duplikatproblemer. Ved hjelp av canonical tag kan forklare søkemotoren hvilken versjon av siden som skal prioriteres og vises.
Fjern alle 404-sider
Sjekk og fjern eventuelle 404-sider på nettstedet ditt. En 404-kode er “Page not found”. Det betyr at siden ikke kunne nås fordi siden eksisterer ikke lenger, eller det er en feil på siden som gjør at den ikke kan vises. Du ønsker ikke under noen omstendigheter å ha sider som ikke leder til noen landingsside. Dette kan medføre at du mister trafikk. Hvis en side har blitt fjernet eller URL har blitt endret er det viktig å legge inn såkalte «301-ompekninger» som henviser til den nærmeste siden. På denne måten vil Google enkelt kunne forstå at siden har utgått eller blitt erstattet med en annen. Dette kan gjøres på flere måter, men den enkleste måten er i Google Search Console.
Bruk strukturerte data
Strukturerte data (også omtalt som ”semantisk data”, ”rich snippets” og ”Schema org”) er en standardisert måte å legge frem informasjon om din nettside slik at Google og andre søkemotorer lettere kan forstå hva nettsiden handler om. Strukturerte data hjelper også organiske søketreff med å se bedre ut og gir høyere klikkrate på søkeresultatet. Etterhvert som Google fortsetter å bygge et mer semantisk nettverk blir strukturerte data mer og mer verdifulle. Hvis du ikke allerede bruker strukturerte data er det ingen grunn til å vente. Schema.org har oppsett for mengder av datatyper som Product, Article, Recipe, LocalBusinesses, BreadcrumbList, Organization og WebPage.
Med verktøyet Google Structured Data Testing Tool kan du teste om siden har lagt til strukturert data, samtidig som det hjelper deg med å implementere det riktig.
Tekniske analyse med Google Search Console
Det beste stedet å starte for å finne ut hvordan du kan øke den organiske trafikken på din nettside er å gjennomføre en teknisk SEO-analyse. Da vil du kunne samle verdifull data som indikerer hvor feilene er, hvor mulighetene ligger, og hva du må gjøre for å få best mulig resultat.
Selv om det finnes en rekke forskjellige verktøy som kan avdekke eventuelle feil og problemer med din nettside, anbefaler jeg at du starter med å koble opp Google Search Console til ditt domene. Google Search Console er et gratis verktøy som gir deg som sideadministrator en rask hygienesjekk av nettsiden. Du får blant annet en indekseringsstatus som forteller deg hvilke sider Google har lest og indeksert, om Google har problemer med å forstå nettsiden, og evenuelt hva som må utbedres for at Google skal kunne lese og indeksere siden. Med Google Search Console kan du også se hvem som lenker til nettstedet ditt, samtidig som du får en oversikt over robots.txt-filen din, mobilvennligheten, interne lenker, HTML-forbedringer, duplikater og strukturerte data.
Du kan også med fordel koble opp Bing sitt verktøy for webmastere til ditt domene.