Bli synlig med lenkebygging

Lenkebygging er fortsatt en av de viktigste faktorene innenfor søkemotoroptimalisering. Lenker som peker til ditt nettsted er en måte for søkemotorene å måle autoriteten til siden din på. Derfor er mange og gode lenker nødvendig for at din nettside skal rangere godt i Google.

Lenkebygging er en taktikk innen søkemotoroptimalisering (SEO) som går ut på å målrettet skaffe lenker for å bygge opp autoriteten og rangeringen til nettsiden i søkemotorene. Inngående lenker, eller backlinks som det heter på engelsk, er lenker som kommer fra et annet nettsted og som lenker til din nettside. Gode «backlinks» bidrar til bedre rangering på Google. Bakgrunnen for dette er at Google ser på som en lenke som en anbefaling av innhold.

Vi forbrukere er mer åpen til å velge et produkt eller en tjeneste hvis det er flere troverdige personer som har anbefalt den. Det samme prinsippet gjelder også innen lenkebygging. Hver lenke som peker på din nettside din kan beskrives som en stemme på den. Jo flere annerkjente og populære sider som lenker til din nettside, desto høyere vil Google rangere virksomhetens hjemmeside. Derfor er lenkebygging er viktig for din nettsides synlighet i søkemotorene.

To typer «backlinks»

Det kan samtidig være greit å vite at det finnes to typer «backlinks».

  1. Do-Follow lenker
  2. No-Follow lenker

Do-follow lenker påvirker søkemotorene direkte når man lenker fra en side til en annen. Når du driver lenkebygging er det do-follow lenker du vil ha, og i utgangspunktet er de fleste lenker på Internett do-follow.

No-Follow lenker inneholder en liten kode som forteller søkerobotene at de ikke skal følge linken. Slike lenker blir ikke indeksert av søkemotoren, og vil derfor ikke ha noen innvirkning på lenkebygging og rangering på Google. Wikipedia og ulike typer forum bruker denne typen lenker for at folk ikke skal misbruke nettsidene til å skaffe seg lenkeverdi.

Kvalitet fremfor kvantitet

Lenkebygging betyr i praksis at du får andre nettsteder til å lenke lenke til din nettside med det målet om å rangere høyere på søkemotorene, og er en taktikk som mange tradisjonelt har forbundet med spam. Bakgrunnen for dette er at lenker ble tidligere betraktet som en demokratisk avstemning. Jo flere lenker som pekte til nettstedet, desto bedre synlighet, uavhengig av hvor lenkene kom fra. Dette åpnet for lenkebyggingstaktikker som gikk ut på spam og lenkemanipulering, noe Google satte lite pris på.

Selv om målet med lenkebygging alltid har vært det samme, har måten det oppnås på opplevd en større endring de siste årene. Google sin algoritme er i dag langt mer kompleks og avansert enn den var i starten. Tidligere gjaldt prinsippet jo flere lenker desto mere autoritet. Med algoritmeoppdateringer som Panda (2011) og Penguin i (2012) begynte Google å belønne kvalitet fremfor kvantitet, og det er dette som gjenspeiler lenkebyggingstaktikkene vi bruker i dag. Det er viktigst å ha de riktige lenkene. Det vil si at du ønsker å ha lenker fra nettsteder med autoritet og troverdighet. Istedenfor å kjøpe lenker, spamme kommentarfelt eller jobbe med artikler og gjesteblogging av lav kvalitet, går lenkebygging i dag ut på å lage godt innhold med verdi for andre, og dermed gjøre seg fortjent til en lenke.

God lenkebygging består av lenker som kommer fra:

  • Nettsteder med høy domeneautoritet. Jo høyere domeneautoritet et nettsted har, desto mer verdi er det å videreføre. Ettersom domeneautoritet er basert på styrken til inngående lenker, må lenken ha en god verdi for å kunne videreføre en verdi til ditt nettsted.
  • Troverdige nettsider. Lenker som kommer fra troverdige nettsteder og som respekteres for innholdet de produserer. Eksempler på dette er tradisjonelle nyhetsmedier som VG.no og NRK.no.
  • Nettsider med relevant kontekst. Når noen lenker til din nettside vil du at den skal være i en relevant kontekst, slik at det bli naturlig å bli værende på siden og ikke klikke seg rett ut igjen. Hvis en blogger skriver om sykkeltrender, vil det være naturlig å lenke til en sykkelbutikk ettersom denne konteksten er relevant.

Du skal aldri kjøpe lenker

Det finnes både gode og dårlige måter å drive lenkebygging på. Hvis du gjør det på den riktige måten vil det være til stor fordel for ditt nettsted og din virksomhet. Om du derimot driver dårlig lenkebygging, kan dette få negative konsekvenser for nettstedet fra Google sin side, derfor er det viktig at du er klar over hva du ikke skal gjøre når det kommer til lenkebygging.

  • Du skal aldri kjøpe lenker. Dette er direkte i strid med Googles retningslinjer ettersom det regnes som en manipulasjon av søkemotorens algoritme. Kjøpte lenker er også upålitelige lenker. Hvis du kan kjøpe deg en lenke så kan hvem som helst gjøre det samme, og dermed blir hele konseptet rundt å koble til godt og relevant innhold ødelagt.
  • Lenker fra nettsteder uten besøkende er også dårlig lenkebygging. Om ingen ser lenken, er det heller ingen som klikker på den. Det er som regel en sammenheng mellom lav trafikk og svak lenkestruktur.
  • Om lenken ikke har noen relevans og kontekst har den også liten verdi. Hvis en bilforhandler får en lenke fra en frisør så er det et godt eksempel på manglende relevans og kontekst, men samtidig også et godt eksempel på en type lenke som hadde gitt verdi for noen år tilbake.

Hva er god lenkebygging 2022?

Det er en vesentlig forskjell mellom lenkebygging og annen søkemotoroptimalisering som innholdsoptimalisering og teknisk-SEO ettersom du er avhengig av å bygge en relasjon til en tredjepart som du skal skape verdi for. Dette medfører at lenkebygging ofte blir nedprioritert i arbeidet med søkemotoroptimalisering. Likevel er lenkebygging fortsatt en vesentlig del av SEO, og det er viktig å forstå hvordan lenker fungerer. Alle som har jobbet med søkemotoroptimalisering vet at en nettside ikke blir synlig i Google uten de gode lenkene.

Tidligere kunne du enkelt starte lenkebyggingen med å registrere nettsiden din i diverse nettkataloger, men disse katalogene eksisterer knapt nok lenger. I dag må du gjøre deg fortjent til lenkene, og du skal alltid tilstrebe en naturlig lenkeprofil. Det finnes imidlertid en rekke taktikker for å bygge organiske lenker.

Sosiale medier

Den beste taktikken er å lage godt og unikt innhold og promotere dette i ulike digitale kanaler som eksempelvis i sosiale medier. Dette vil øke sannsynligheten for at andre vil se innholdet og forhåpentligvis dele, kommentere og lenke til det.

Digital PR

Innenfor SEO handler digital PR om å identifisere hva virksomheten kan gjøre for å få omtale på nett, lage verdifullt innhold, tilby dette til mediene, og be dem lenke til ditt nettsted. Fordelene med digital PR er at det gir en mulighet til å posisjonere virksomheten som en autoritet i bransjen, og samtidig få lenker av høy kvalitet og trafikk direkte til nettstedet. Digital PR er imidlertid ressurskrevende og ofte kreves det at du har kontakter i mediebransjen. Uansett bør virksomheten ha et bevisst forhold til hva målgruppen, media og andre interessenter bryr seg om, og hvordan virksomheten kan møte dette med innhold som genererer lenker til nettstedet.

Konverter omtale til lenker

Når eksterne nettsider nevner virksomheten din uten å lenke til ditt nettsted, byr dette på en unik mulighet til å kontakte nettsiden og få implementert en lenke. Det er spesielt ved to tilfeller der man kan be om en lenke ved omtale i media, hos partnere eller andre interessenter:

  1. Ved kildehenvisning. Hvis et eksternt nettsted har nevnt en ressurs du har på din nettside i form av en studie, er det naturlig å ta kontakt og be om en lenke til kilden.
  2. Når en eventuell lenke til din nettside gir verdi for forfatteren og leseren på det eksterne nettstedet.

Gjesteblogging

En av de vanligste taktikkene innenfor lenkebygging har vært å skrive et blogginnlegg på en ekstern nettside og inkludere en lenke til nettstedet ditt. Gjesteblogging kan være en god måte å eksponere bedriften overfor et større publikum på, samt fortjene flere gode og relevante eksterne signaler om merkevaren gjennom «brand mentions» eller eksterne lenker. Men mange gjør imidlertid dette på feil måte. I Google sine retningslinjer står det at man ikke skal jobbe med «large-scale article marketing» or «guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links». Derfor bør man som med alt annet innenfor søkemotoroptimalisering, fokusere på kvalitet fremfor kvantitet.

Hvis du driver med gjesteblogging bør du sørge for at:

  • Nettstedet er relevant. Innholdet på nettstedet bør være fokusert mot den samme bransjen eller nisjen som din virksomhet.
  • Innlegget blir lest. Nettstedet bør motta trafikk fra relevante kilder.
  • Nettstedet mottar eksterne lenker fra domener med relevanse og autoritet.

Be om lenker fra verdikjeden

Det å bygge opp en naturlig lenkeprofil kan være en tidkrevende prosess hvis du i dag sitte med en helt ny nettside eller har en side uten noen «backlinks». Det finnes imidlertid en snarvei for å få gode og relevante inngående lenker. Identifiser og ta kontakt med potensielle lenkegiver i din verdikjede og spør om en kobling. Mange virksomheter har langt flere potensielle lenkegivere i sin verdikjede enn det de tror. Dette kan være:

  • Leverandører
  • Produsenter
  • Samarbeidspartnere
  • Bransjeforeninger
  • Interessenter
  • Fornøyde kunder

Uansett er mange og gode lenker er fortsatt veldig viktig faktor innen søkemotoroptimalisering i 2022, men samtidig hjelper i liten grad å å ha lenker til dårlig innhold. Har du imidlertid godt innhold på nettsiden din og det tekniske er på plass, så bør du begynne å jobbe med å skaffe gode og relevante lenker til ditt nettsted.