SEO for YouTube

Har du et et godt optimalisert videoinnhold som svarer på det målgruppen søker etter, vil du ikke bare kunne rangere høyt i YouTube sitt søkeresultat, men også i det organiske søkeresultatet på Google. Likevel er det å optimalisere videoinnhold for YouTube vesentlig forskjellig fra konvensjonell SEO.

Stadig flere foretrekker video fremfor tekst når de skal konsumere innhold på Internett, og YouTube blir ofte brukt for å finne informasjon om temaer man har interesse for, og ikke minst løsninger på problemer. YouTube er ikke bare den største videotjenesten, men er også den nest største søkemotoren i verden, og norges tredje største nettsted. Ca 1 av 4 nordmenn bruker YouTube daglig. Likevel er det sammenlignet med USA fremdeles få norske bedrifter som er på YouTube. Dette gir din bedrift en unik mulighet til å synliggjøre seg på nettet.

YouTube er eid av Google og de samme prinsippene for rangering gjelder for begge plattformene. Kvalitet prioriteres fremfor kvantitet. Dette gjør at lange videoer har en tendens til å rangere bedre på YouTube enn korte videoer. Samtidig hjelper det ikke med lange videoer hvis seerne forlater videoen halvveis. Dette registrerer YouTube, og videoer som ikke greier å holde på seerne vil etter hvert falle på rankingen. YouTube ønsker naturlig nok at seerne bruker mest mulig tid på plattformen, slik at de kan selge mest mulig reklame.

Gjør alltid søkeord-analyse

Optimalisering av videoinnhold på YouTube bør i likhet med konvensjonell SEO starte med en søkeordanalyse. Dette er en prosess som bør gjennomføres før du lager videoen. En søkeordanalyse for YouTube kan gjøres på flere ulike måter:

  • YouTube sine «auto-suggest» er de forslagene YouTube gir deg når begynner å skrive i søkefeltet, og basert på tidligere populære søk. Dette gir deg en raskt oversikt over potensielle søkefraser du kan bruke.
  • Du kan bruke YouTube search report (videoanalyse knappen) for å finne potensielle søkeord/søkefraser til din video.
  • Du kan identifisere hvilke søkeord/søkefraser dine konkurrenter fokuserer og er synlig på.
  • Du kan også bruke Google sitt organiske søk når du optimaliserer for YouTube. Du vil jo også at videoen skal fremkomme på Google.

YouTube video-optimalisering

Når du har identifisert dine søkeord begynner arbeidet med å synliggjøre videoen. Det å optimalisere videoinnhold på YouTube er forskjellig fra konvensjonell SEO. Søkerobotene kan ikke skanne videoinnhold på samme måte som tekst, og har færre ranking-signaler å basere søkeresultatet på. Du må derfor legge tekst til video når du skal søkemotoroptimalisere YouTube-videoer.

Søkemotoroptimalisering av tittelen

Tittelen er en av de viktigste faktorene for at Google skal skjønne hva din YouTube-video handler om, og tittelen bør:

  • Få frem hva videoen handler om.
  • Bestå av maksimalt 60 tegn eller mindre. Alt over 60 tegn vil ikke være synlig på mobile enheter.
  • Inneholde de viktigste søkeordene.
  • Ha det viktigste søkeordet tidlig i tittelen.
  • Inneholde merkevarenavnet ditt. Men skriv dette sist.

Tenk på hva du skriver i videobeskrivelsen

I selve videobeskrivelsen bør du i ytterligere grad fortelle hva filmen handler om, samtidig som du prøver å overbevise brukeren til å se din video. Beskrivelsen av videoen bør ikke bestå av mer enn 250 ord, der de viktigste søkeordene fremkommer naturlig i teksten flere ganger. Når din YouTube-video vises i søkeresultatene til Google, er det kun de første 100 tegnene som er synlig. Skriv derfor de viktigste søkeordene først i videobeskrivelsen. Dersom du ønsker å lede trafikk inn til nettsiden din, bør du også legge ved lenke til ditt nettsted.

Optimaliser miniatyrbildet

Du bør ha et bevist forhold til hvilket miniatyrbilde du presenterer for brukeren. Miniatyrbildet (thumbnail på engelsk) er det bildet som kommer opp som forhåndsvisning av videoen, og har som mål å skape oppmerksomhet og trigge folk til å klikke på videoen. Sørg derfor for å ha et imøtekommende miniatyrbilde.

Bruk relevante etiketter

Du bør også tagge dine YouTube-videoer med relevante etiketter (hashtags på engelsk). Disse etikettene er klikkbare og gjør at det søkes etter alle videoene som har denne etiketten. Det er anbefalt at du legger til mellom 5-10 etiketter på hver YouTube-video, slik at det blir lettere å finne og indeksere ditt videoinnhold. Bruk de søkeordene som du ønsker å være synlig på, men bare såfremt de er relevante og beskriver hva videoen din handler om. YouTube ignorerer alle etiketter hvis antallet overstiger 15.

Lag og optimaliser undertekster

Alle videoer bør ha undertekster eller «closed captions» som YouTube kaller det. Det er to grunner til at dette er viktig. Den praktiske årsaken er at mange ser video uten lyd. Den faglige årsaken er at YouTube ikke indekserer lyden i videoene, samtidig som de kan forstå og indeksere tekstfiler. Dette gjør at YouTube rangerer etter blant annet søkeord i underteksten, og i automatisk transkribering som YouTube lager selv. Dersom man snakker i videoen bør man derfor nevne de viktigste søkeordene.

Vær imidlertid oppmerksom på at automatisk transkribering enda ikke er tilgjengelig på norsk. Men hvis du trykker på «cc teksting» når du redigerer videoen i YouTube får du muligheten til å skrive inn teksten manuelt. Du kan også bruke programmer som Jubler for å lage undertekster og laste opp filen i YouTube.

Bruk søkeord i filnavn

I likhet med optimalisering av andre filtyper som bildefiler og PDFer skal du bruke beskrivende søkeord for videoinnholdet i selve filnavnet til videoen. Mange glemmer dette, eller så er de ikke klar over det. Søkemotorene søker også gjennom ordene som brukes i navnet på filen du laster opp. Her skal du bruke bindestrek mellom ordene i filnavnet slik at de kan bli fanget opp under søk.

Glem ikke å skape engasjement

YouTube foretrekker videoer som får respons fra seerne. Det vil si videoer som likes, deles og kommenteres. Du bør derfor ha fokus på å skape engasjement rundt ditt videoinnhold. Her kan du for eksempel stille spørsmål som skal besvares i kommentarfeltet, be folk om å abonnere og legge opp til deling. Uansett hva du velger å gjøre så bør du promotere videoen din. Enten ved å dele den på egen nettside, i nyhetsbrev, på sosiale medier, eller å kopiere den inn i bloggposter.